Bulwary Wiślane to miejsce, które z całą pewnością zbliżyło Wisłę do miasta, a miasto do Wisły. Po powstaniu bulwarów, Warszawa zyskała atrakcyjną i nowoczesną przestrzeń rekreacji i wypoczynku nad brzegiem rzeki pośród zieleni. Bulwary Wiślane to dziś jedna z najbardziej reprezentacyjnych części Warszawy. Sąsiaduje z miejscami historycznymi: Starym Miastem, Zamkiem Królewskim, Mariensztatem, Traktem Królewskim – i tymi, które kojarzą się z nowoczesnością, jak Centrum Nauki Kopernik.
Widok na Bulwar Generała George’a Smitha Pattona.
Mimo centralnego położenia Bulwary Wiślane długo pełniły marginalną rolę. Miejsce było nieatrakcyjne i zapomniane, a po wybetonowanej przestrzeni jedynie hulał wiatr. A pamiętajmy, że to właśnie bliskość rzeki była przyczyną powstania miasta w przeszłości. Po latach zaniedbań, na początku drugiego milenium potencjał Bulwarów został dostrzeżony przez władze Warszawy, a ich przebudowa stała się priorytetem. Cel był jeden: zbliżyć Wisłę do miasta, a miasto do Wisły.
W 2008 r. Warszawa podjęła się skomplikowanej inwestycji – przebudowy 2200 m lewobrzeżnego bulwaru nad Wisłą. Zwycięzca konkursu na projekt nowych bulwarów, biuro RS Architektura Krajobrazu, położył szczególny nacisk na harmonijne przenikanie się struktury miejskiej i przyrodniczej. Oprócz zagadnień przyrodniczych, hydrologicznych i technicznych, duże wyzwanie stanowiły uwarunkowania historyczne oraz budowa drugiej linii metra.
Prace projektowe zakończyły się w grudniu 2011 r. W styczniu 2012 r. ogłoszony został przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych. Prace na bulwarach rozpoczęły się w 2013 r. W sierpniu 2015 r. otwarty został pierwszy odcinek na wysokości Starego Miasta. Kolejne odcinki udostępnione zostały w roku 2017 i 2019.
Warszawski odcinek Wisły to obszar specjalnej ochrony ptaków „Dolina Środkowej Wisły”. Międzywale warszawskiego odcinka Wisły to jedno z dziesięciu najważniejszych w Polsce lęgowisk dwóch gatunków ptaków zagrożonych wymarciem w Unii Europejskiej: rybitwy rzecznej i rybitwy białoczelnej. Bezpośrednie sąsiedztwo europejskiej sieci obszarów chronionej przyrody Natura 2000 wymagało racjonalnego udostępnienia terenów rekreacyjnych nad rzeką. Prace budowlane uwzględniły zwiększenie ilości zieleni miejskiej, tak aby bulwary w sposób bezpośredni nawiązywały do naturalnego charakteru prawego brzegu rzeki. Posadzono ponad dwieście drzew, tysiące krzewów, bylin i roślin cebulowych oraz trawniki.
Zieleń, miejsca do odpoczynku i sportu na Bulwarach.
Wisła na odcinku bulwarów charakteryzuje się znaczną różnicą stanów wód, sięgających rocznie ok. 440 cm. Dlatego przebudowa nabrzeży Wisły w sposób priorytetowy traktowała rozwiązania mające na celu umocnienia przeciwpowodziowe oraz adaptację nabrzeża na potrzeby cumowania statków.
Wyzwaniem było ułatwienie komunikacji bulwarów z miejską zabudową Starego Miasta i Powiśla, rozdzielonych trasą szybkiego ruchu. Od strony zabudowy miejskiej schody istniejących przejść podziemnych zostały zastąpione przez rampy zjazdowe i podnośnik, a na wysokości ul. Bednarskiej zostało wykonane nowe przejście podziemne. Przejściami podziemnymi od strony Wisłostrady można przejść bezpośrednio na poziom spacerowy bulwaru. Przejścia wyposażone zostały w mobilne systemy przeciwpowodziowe, zamykające przejście w razie nadejścia wysokiej wody.
Północna część bulwarów ukształtowana jest w sposób nawiązujący do klasycznego układu bulwarowego, z nabrzeżem cumowniczym oraz zielenią. Ze względu na zalewowy charakter bulwarów nabrzeże pozbawione jest stałej zabudowy. Na promenadzie znajdują się charakterystyczne pawilony.
Pawilony pełnią funkcję usługowe, gastronomiczne, wystawiennicze i informacyjne. Budynki zaprojektowane zostały jako lekkie, parterowe obiekty modułowe. Pawilony mają techniczną możliwość demontażu, dodatkowo wyposażone są w rozwiązania pozwalające na unoszenie się na powierzchni wody w trakcie wezbrania. Pawilony dzierżawimy podmiotom zewnętrznym na podstawie konkursów i przetargów.
Nabrzeże dostosowane jest do cumowania statków i czterech pływających przystani-pawilonów na wodzie, tzw. barek. Miejsca cumowania wyposażone są w knagi cumownicze i polery oraz punkty zasilania w media. Barki pełnią funkcje przystanków żeglugowych wzbogaconych o funkcje kulturalno-rozrywkowe i gastronomiczne. Na każdym z obiektów znajduje się ogólnodostępna toaleta miejska.
Klubokawiarnie na Bulwarach.
Na wysokości Podzamcza znajduje się punkt widokowy, z którego rozpościera się widok na historyczną część miasta i prawobrzeżną zieleń. Taras znajduje się na wysokości 4,5 m nad poziomem promenady bulwaru. Pomiędzy ramami konstrukcji znajduje się winda ułatwiająca dostęp do platformy widokowej. Punkt ustawiony jest równolegle do nurtu rzeki, co minimalizuje wpływ konstrukcji na przepływ potencjalnych wód wezbraniowych.
W środkowej części bulwaru znajduje się wodny plac rekreacji połączony z funkcją fontanny.
Centralny odcinek bulwarów posiada stanowiska ekspozycyjne przeznaczone na działania artystyczne, wystawiennicze, happeningowe i kulturalne wydarzenia plenerowe.
Charakterystycznym elementem bulwaru stał się wodowskaz warszawski. Element rzeźbiarsko-wodny to układ przestrzenny słupów wskazujący poziom wody w różnych okresach oraz wyróżniony kolorystycznie słup wskazujący aktualny poziom wody w Wiśle.
Ostatni, najkrótszy odcinek promenady oddany w 2019 r. uporządkował przestrzeń w pasie między Wybrzeżem Kościuszkowskim a Wisłą.
Wyróżniającym elementem przestrzeni stała się strefa sportu ze skateparkiem i siłownią plenerową oraz strefa relaksu z hamakami w okolicy mostu Świętokrzyskiego. W tym miejscu powstała również część nadwiślańskiej galerii świateł, w której oprócz murali mamy okazje podziwiać wielkoformatowe rzuty grafik na podporach mostu oraz neon Dzielnicy Wisła, charakterystyczną mozaikę i tęczowy tunel, który uzupełnia dźwiękowa oprawa w postaci nagrań głosów nadwiślańskich ptaków.
Na osi widokowej ul. Tamka powstał charakterystyczny plac z fontanną – zamgławiaczem, który uwieńcza Pomnik Syreny oraz kaskada wodna spływająca z pionowej ściany ku rzece.