Zapraszamy na bezpłatne warsztaty organizowane wspólnie z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej Wody Polskie, w ramach kampanii edukacyjnej:
Aktywni Błękitni – szkoła przyjazna wodzie. zachęcamy również do obejrzenia materiału
video.
Zgłoszeń dokonujemy kontaktując się z
bezpośrednio z koordynatorem programu w Warszawie, Panią Agatą Derylak: agata.derylak@wody.gov.pl, tel.: 587 02 38.
W przypadku zajęć w Pawilonie Edukacyjnym Kamień p
rosimy nie wypełniać formularza zgłoszeniowego zamieszczonego na stronie projektu.
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak ważna jest woda w naszym codziennym życiu? Dlaczego warto o nią dbać? Nasze warsztaty to idealne miejsce, aby odpowiedzieć na te pytania i jeszcze więcej! Zajęcia skierowane są do uczniów klas I-VIII, a ich celem jest uświadomienie, jak nie tylko dbać o wodę, ale i jak wprowadzać realne zmiany w swoim otoczeniu.
Kropla ma znaczenie" – o wartości wody w życiu człowieka
Cele szczegółowe warsztatu:
- Edukacja ekologiczna: Zrozumienie znaczenia wody w codziennym życiu oraz jej roli w ekosystemie.
- Świadomość ekologiczna: Rozpoznawanie wpływu swoich działań na stan wód i środowisko naturalne.
- Praktyczne umiejętności: Nabycie sposobów na oszczędzanie wody w codziennych sytuacjach, takich jak w domu czy szkole.
- Umiejętność pracy w grupie: Współpraca z rówieśnikami podczas realizacji zadań, co rozwija umiejętności interpersonalne i komunikacyjne.
- Obserwacja i analiza: Umiejętność obserwowania otoczenia oraz analizowania stanu lokalnych zasobów wodnych i ich problemów.
- Kreatywne myślenie: Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości podczas pracy kreatywnej promującej oszczędzanie wody.
- Umiejętność prezentacji: Wzmacnianie zdolności do prezentowania swoich myśli i pomysłów przed grupą, a przez to zwiększenie pewności siebie i umiejętności komunikacyjnych.
- Zrozumienie problemów ekologicznych: Poszerzenie wiedzy na temat zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem wód, co pobudza refleksję nad ważnymi kwestiami ekologicznymi.
- Zaangażowanie w działania proekologiczne: Motywacja do podejmowania działań na rzecz ochrony wody i środowiska w codziennym życiu.
- Umiejętność dyskusji i argumentacji: Uczestnictwo w dyskusji na temat pomysłów na oszczędzanie wody sprzyja umiejętności argumentowania i wymiany poglądów.
Program i przebieg warsztatu:
- Powitanie i wprowadzenie do tematów i działań podejmowanych podczas warsztatu (5 minut).
- Prezentacja, dyskusja kierowana (10 minut).
- Gra kooperacyjna, poruszająca zagadnienia ekologii i bioróżnorodności (10 minut).
- Spacer nad Wisłą (25 minut), obserwacja elementów związanych z wodą: roślinność, zwierzęta, zanieczyszczenia.
- Praca w grupach, zaproszenie do stworzenia pracy podsumowującej (forma pracy dobrana do wieku uczniów) 10 minut
- Podsumowanie i zakończenie zajęć, dyskusja / 15 minut.
Metody:
- problemowa: burza mózgów, gra dydaktyczna,
- podająca: prezentacja multimedialna
- praktyczna: ćwiczebne, realizacji zadań,
- waloryzacyjna: ekspresyjna,
- aktywizująca: integracyjna, współpracy,
- asymilacji wiedzy: pogadanka, dyskusja,
- praktycznego działania: wyjście w teren.
Formy pracy:
- grupowa do 30 uczestników
Narzędzia:
- zdjęcia, slajdy, broszury, literatura tematyczna,
- gry edukacyjne,
- lornetki, lupy,
- materiały plastyczne
Informacje dodatkowe dla nauczyciela/opiekuna:
Powyższe zajęcia oparte są o spacer edukacyjny i działania w terenie, zachęcamy do śledzenia prognozy na wybrany dzień i dostosowanie ubrania uczestników do pogody