Startuje 7. edycja budżetu obywatelskiego! Warszawiacy i warszawianki zdecydują, na co przeznaczyć część budżetu miasta. Na realizację pomysłów mieszkańców w 2021 r. jest ponad 83 mln zł.
– 3 grudnia startuje kolejna edycja budżetu obywatelskiego. Mieszkańcy znowu będą mogli zgłaszać swoje pomysły. W poprzedniej edycji, wśród pomysłów wybranych do realizacji dominowały projekty związane ze środowiskiem. Jesteśmy ogromnie ciekawi, jakie pomysły tym razem będą się cieszyły największym zainteresowaniem warszawiaków – mówi Aldona Machnowska-Góra, dyrektorka koordynatorka ds. kultury i komunikacji społecznej. – Zapraszamy wszystkich, którzy chcą się zaangażować społecznie w budowanie naszego miasta. Liczymy na kreatywność mieszkańców także w tej edycji budżetu obywatelskiego!
– W październiku ogłosiliśmy wyniki głosowania mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego na 2020 rok, a już w grudniu rozpoczynamy kolejną edycję. Wracamy do „starego” porządku, który obowiązywał przez pierwsze pięć lat budżetu partycypacyjnego w Warszawie: składanie pomysłów rozpoczyna się pod koniec roku, a głosowanie przypada na czerwiec. Odmienny przebieg budżetu obywatelskiego na 2020 rok był m.in. konsekwencją wejścia w życie nowych przepisów ustawowych – mówi Magdalena Roguska, radna m.st. Warszawy. – Pozostałe zasady nie będą różniły się w stosunku do poprzedniej edycji. Ponownie, oprócz projektów lokalnych, dzielnicowych, będzie można zgłosić także projekty ogólnomiejskie, czyli takie, które swoim zakresem obejmują np. całe miasto lub kilka dzielnic.
Harmonogram 7. edycji budżetu obywatelskiego:
• Zgłaszanie projektów: od 3 grudnia 2019 r. do 21 stycznia 2020 r.
• Ocena zgłoszonych projektów: od 22 stycznia do 6 maja 2020 r.
• Składanie odwołań od oceny negatywnej: od 7 do 13 maja 2020 r.
• Rozpatrywanie odwołań: od 7 do 29 maja 2019 r.
• Głosowanie na projekty: od 15 do 30 czerwca 2020 r.
• Ogłoszenie wyników: 16 lipca 2020 r.
Jak zgłosić projekt?
Projekt można zgłosić na dwa sposoby:
• przez internet – na stronie app.twojbudzet.um.warszawa.pl lub
• w formie papierowej. Wypełniony formularz należy złożyć osobiście lub przesłać na adres urzędu dzielnicy z dopiskiem „Budżet obywatelski”. Propozycję dotyczącą poziomu ogólnomiejskiego można przesłać także na adres Centrum Komunikacji Społecznej.
Wsparcie oferowane mieszkańcom na etapie zgłaszania projektów
Spotkania otwarcia
3 grudnia o godz. 18.00, w każdej dzielnicy odbędą się spotkania, podczas których mieszkańcy poznają zasady i harmonogram nowej edycji budżetu obywatelskiego, a także plany inwestycyjne dzielnic na najbliższe lata. Osoby zainteresowane zgłoszeniem projektu na poziomie ogólnomiejskim zapraszamy również we wtorek o godz. 18.00 do ZODIAKU przy Pasażu Wiecha 4 (I piętro). Oprócz podania terminów i zasad, opowiemy również, jakie projekty z zakresu zadań Zarządu Dróg Miejskich oraz Zarządu Zieleni mogą być realizowane w ramach budżetu obywatelskiego.
Sprawdź, gdzie odbędzie się spotkanie otwarcia dla Twojej dzielnicy:
• Bemowo – Urząd Dzielnicy Bemowo, ul. Powstańców Śląskich 70, sala nr 007 (parter, sala sesji)
• Białołęka – Urząd Dzielnicy Białołęka, ul. Modlińska 197, sala konferencyjna (I piętro)
• Bielany – Bielański Integrator Przedsiębiorczych, al. Zjednoczenia 25
• Mokotów – Centrum Łowicka, ul. Łowicka 21
• Ochota – Urząd Dzielnicy Ochota, ul. Grójecka 17a, sala konferencyjna (I piętro, s. 121)
• Praga-Południe – Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty, ul. Grochowska 262, sala konferencyjna (I piętro)
• Praga-Północ – Urząd Dzielnicy Praga-Północ, ul. Kłopotowskiego 15, sala 210 (II piętro)
• Rembertów – Urząd Dzielnicy Rembertów, al. gen. A. Chruściela 28, sala kolumnowa (I piętro)
• Śródmieście – Ośrodek Sportu i Rekreacji Dzielnicy Śródmieście, ul. Polna 7A, mała sala konferencyjna (II piętro)
• Targówek – Urząd Dzielnicy Targówek, ul. Kondratowicza 20, sala konferencyjna
• Ursus – Urząd Dzielnicy Ursus, plac Czerwca 1976 roku 1, sala 100 (I piętro)
• Ursynów – Urząd Dzielnicy Ursynów, al. Komisji Edukacji Narodowej 61, sala 543 (V piętro)
• Wawer – Wawerskie Centrum Kultury, ul. Żegańska 1a, sala 42 (I piętro)
• Wesoła – Urząd Dzielnicy Wesoła, ul. 1 Praskiego Pułku 33, sala nr 120 (I piętro, sala sesji)
• Wilanów – Urząd Dzielnicy Wilanów, ul. Klimczaka 2, sala 233
• Włochy – Urząd Dzielnicy Włochy, al. Krakowska 257, sala 205 (II piętro)
• Wola – Urząd Dzielnicy Wola, al. Solidarności 90, sala sesji
• Żoliborz – Urząd Dzielnicy Żoliborz, ul. Słowackiego 6/8, sala 328 (III piętro)
Dyżury konsultacyjne pracowników urzędu i maratony pisania projektów
Pomoc w wypełnieniu formularza zgłoszeniowego, dopracowaniu pomysłu czy oszacowania kosztów jego realizacji będzie można uzyskać podczas dyżurów konsultacyjnych pracowników urzędu. Dodatkowo, maratony pisania projektów będą także okazją do zebrania podpisów na listach poparcia projektów. Kontakty do urzędników pełniących dyżury telefoniczne i mailowe będzie można znaleźć na stronie www.twojbudzet.um.warszawa.pl.
Terminy dyżurów stacjonarnych:
• Dyżury konsultacyjne dot. projektów zielonych, drogowych i architektonicznych – 11 grudnia 2019 r. oraz 8 stycznia 2020 r., Centrum Wielokulturowe, ul. Jagiellońska 54
• Dyżur konsultacyjny dot. projektów miękkich – 9 stycznia 2020 r., Warsztat Warszawski, pl. Konstytucji 4
• Ogólnomiejski maraton pisania projektów – 18 stycznia, Centrum Kreatywności, ul. Targowa 56.
Wszystkie informacje dotyczące nowej edycji można znaleźć na stronie poświęconej budżetowi obywatelskiemu w Warszawie – www.twojbudzet.um.warszawa.pl.
Stan realizacji projektów z poprzednich edycji:
1. edycja – 97% (327 zrealizowanych projektów), 2. edycja – 95% (614 zrealizowanych projektów), 3. edycja – 92% (708 zrealizowanych projektów), 4. edycja – 81% (711 zrealizowanych projektów), 5. edycja (w trakcie realizacji) – 59% (502 zrealizowane projekty)